Help an Edwards noob please :)

Discussion on all things related to ESP Japanese sub-brand Edwards
brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Sat Sep 26, 2009 9:12 pm

Hey guys, im thinking about getting this particular model Edwards but know NOTHING about their guitars, apart from the fact that they have an excellent reputation. http://www.espguitars.co.jp/edwards/lp/E-LP-92CD.html

What can i expect? Are we talking ESP quality? Korean LTD? or is it more of a Gibson vibe? I currently have an ESP Eclipse FT that im selling, just because im after a more Gibson-y feel without the Gibson-y wallet fuck. Are they more or less the same guitar? Am i an idiot? (PLease dont answer that last one, Ive known the answer to that for many a years)

I have also been looking at an 1998 Orville LP Custom. Very much the same guitar but I have been told that they are better than Edwards. Anyone got any pearls of wisdom for me?

Thanks for your help guys :)

User avatar
Runjikol
Junior
Posts: 23
Joined: Sat Sep 12, 2009 8:16 pm
Location: E suburbs Melb. Aus
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by Runjikol » Sat Sep 26, 2009 9:43 pm

I have one of these -> http://www.espguitars.co.jp/edwards/lp/E-LP-98LTS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

It has a very Gibson vibe. I have let a few Gibson fans play it and they say if you close your eyes it feels and sounds like a Les Paul. After playing a bunch of LPs, juniors and Studios I agree. If you're looking for a Gibson vibe you'll get it from these instruments. The build and finish quality is in the same league (well it is on my instrument).

I think that they're a fantastic guitar for the price and if you want the Gibson-y vibe without the Gibson-y wallet f*** you're on the right path.

YMMV

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Sat Sep 26, 2009 9:51 pm

Rad dude, thanks for the info! BTW, sweet guitar :)

User avatar
guitarsatbmusic
Site Admin
Posts: 6984
Joined: Fri Jan 09, 2004 3:00 pm
My Rig: Cool shit
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by guitarsatbmusic » Sun Sep 27, 2009 9:22 pm

I'm surprised you're not getting an LP feel out of your FT? They're a better guitar than the Edwards. Mark has an FT and has had several LPs and still owns an LP Custom and loves his FT. I don't know how you're going to get more of an LP feel if you're not already feeling it from something that IS essentially an LP. The Edwards will not do a better job of it.
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 & 2016 Australian ESP Dealer of the Year
www.bmusic.com.au
FaceBook

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Sun Sep 27, 2009 11:34 pm

This will probably sound odd but my FT feels too........ Good? I cant quite describe it. When i play a Gibson theres an earthy quality to it that i can put my finger on. The ESP feels too clinical to me. And i have tried a bunch of different string gauges/types, pickups, setups etc but nothing ever feels like "IT".

I also have an LTD EC-400VF which im a totally in love with. I am amazed of how nice that guitar is. I actually prefer it over my ESP. Im not sure but I think i might be retarded...

User avatar
guitarsatbmusic
Site Admin
Posts: 6984
Joined: Fri Jan 09, 2004 3:00 pm
My Rig: Cool shit
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by guitarsatbmusic » Sun Sep 27, 2009 11:49 pm

Are you comparing your FT with LP Customs or Standards?
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 & 2016 Australian ESP Dealer of the Year
www.bmusic.com.au
FaceBook

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Sun Sep 27, 2009 11:57 pm

Probably more the Standards.

User avatar
guitarsatbmusic
Site Admin
Posts: 6984
Joined: Fri Jan 09, 2004 3:00 pm
My Rig: Cool shit
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by guitarsatbmusic » Mon Sep 28, 2009 12:02 am

So it could be a rosewood vs ebony thing. Or a poly vs nitro thing, in which case, the Edwards won't give you any advantage there either. It's still nitro over poly. I don't know if you've seen the Eclipse-II Distressed FM FT that's new this year, that's nitro over poly, full thickness, rosewood board, bascially an LP Standard. If there are any more (not sure, we got ours a while back after ordering when they were announced, CMI might have more by now) you can see what you'll be getting in an Edwards + a little bit IMO.
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 & 2016 Australian ESP Dealer of the Year
www.bmusic.com.au
FaceBook

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Mon Sep 28, 2009 12:27 am

You could be onto something there with the ebony/rosewood thing.

I dont know much about Poly/Nitro, thats the finish types right?

User avatar
guitarsatbmusic
Site Admin
Posts: 6984
Joined: Fri Jan 09, 2004 3:00 pm
My Rig: Cool shit
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by guitarsatbmusic » Mon Sep 28, 2009 9:56 am

Correct mate. Gibsons are all nitro (although the mix has changed somewhat over the years, makes for a slightly more stable colour). It yields a different, more organic feel, if done right of course. If the poly is over nitro, it might feel on the surface the same, but the response is slightly different. It's easiest to notice this on acoustics that are lacquer vs poly I think, if you're trying to demonstrate it.
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 & 2016 Australian ESP Dealer of the Year
www.bmusic.com.au
FaceBook

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Mon Sep 28, 2009 10:55 am

Wow, thats a whole new area that i never knew about.

So what do you think i should be looking for? Apart form an actual Gibson that is. Would i be better off with an older Orville LP Custom or should i give up on having a "LP Custom" style guitar if i want a more "Standard" style feel?

(sorry for all the questions mate!)

User avatar
guitarsatbmusic
Site Admin
Posts: 6984
Joined: Fri Jan 09, 2004 3:00 pm
My Rig: Cool shit
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by guitarsatbmusic » Mon Sep 28, 2009 1:12 pm

I wouldn't look at anything "custom" until you've tested out another series of rosewood boarded stuff, to see if it is indeed ebony that's getting you that "too perfect" feel. There's no guarantee an older Japanese knockoff is going to be any good for you, I don't get the internet mentality that an old Orville will be awesome. Certainly, they made some great guitars, but I've seen abominable things done to guitars over a 20 year life in terms of storage and the conditions they're subjected to. In short, someone who buys one of these "great guitars" after discussing it online for six months beforehand never comes on to the same board and tells them they got a lemon. Why? Either they don't know and convinced themselves prior to receipt that they were getting the finest they could and remained convinced when they received it, or they figured out they had a stinker that had been stored in someone's ceiling for a decade but don't want to tell their likeminded [insert name here] fans as that would ruin their resale. Believe me, we see the stinkers. I'm not singling out a brand, more blanket claims brand X from 30 years ago is going to be a great guitar. Note how much scrutiny someone buying a Gibson or Fender from thirty years ago pays to the guitar if it's going to be a player, yet the same is not done for some brands because they're Japanese?????

If this is a nitro preference over poly, then you have a whole new ball game to look out for. It will have to be higher end Tokai, vintage (in good nick) models, or a Gibson. Or just get a Navigator :) But there goes your protection of the wallet theory. Mark did mention his FT benefited from a good "breaking in" period.
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 & 2016 Australian ESP Dealer of the Year
www.bmusic.com.au
FaceBook

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Mon Sep 28, 2009 5:02 pm

Based on what you said i reckon its a rosewood/ebony thing. Especially considering my preference for my EC-400VF (which Im gonna guess is a poly finish?)

The whole "old" guitar thing has never really phased me, Ive pretty much always bought new guitars so its new territory for me also. The Orville Custom I mentioned that im looking at has a rosewood f/board. Could be a good candidate...

Thanks for your help Shane!

brother.mack
Sub senior
Posts: 88
Joined: Sat Jan 05, 2008 9:52 am
Location: Warrnambool, Vic

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by brother.mack » Mon Sep 28, 2009 5:08 pm

brother.mack wrote:The Orville Custom I mentioned that im looking at has a rosewood f/board.
Nitro finish too so it cover both bases :lol:

User avatar
guitarsatbmusic
Site Admin
Posts: 6984
Joined: Fri Jan 09, 2004 3:00 pm
My Rig: Cool shit
Contact:

Re: Help an Edwards noob please :)

Post by guitarsatbmusic » Mon Sep 28, 2009 5:18 pm

Shouldn't rightly be a custom if it has a rosewood board though???
2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 & 2016 Australian ESP Dealer of the Year
www.bmusic.com.au
FaceBook

Post Reply